Історична довідка:
Перша поштова програма SNDMSG була розроблена в 1971 році Реєм Томлінсоном (американським інженером-програмістом) для мережі ARPANet. Першою адресою електронної поштової скриньки була адреса її винахідника tomlinson@bbn-telexa. Символ @ був обраний також ним через його значення "на”. Першим листом, надісланим електронною поштою, був лист від Рея його колегам з повідомленням про появу нової можливості спілкування в мережі.
Електронна пошта (e-mail) – це служба Інтернету, призначена для пересилання комп’ютерними мережами повідомлень від одного користувача до іншого. Разом із текстовим повідомленням можуть бути передані прикріплені до електронного листа файли будь-яких форматів.
Необхідною умовою електронного листування є наявність у користувача електронної поштової скриньки. Вона відкривається (реєструється) на сервері електронної пошти (сайт провайдера або сайт веб-пошти).
Адреса e-mail складається з імені користувача (логіна), під яким він зареєстрований на сервері електронної пошти, символа @ (ет) та доменного імені поштового сервера. Всі символи – латинські, проміжки заборонені. Наприклад: admin_spec20@ukr.net, sp20_kab208@ukr.net, sp20_user01@ukr.net. Після реєстрації поштової скриньки з неї можна відправляти та на неї можна отримувати електронні повідомлення. За умови створення поштової скриньки на сайті веб-пошти (urk.net; meta.ua; mail.ru; rambler.ru; yandex.ru …) для роботи з нею можна використовувати браузер (робота з поштою через веб-інтерфейс). На комп’ютерах для отримання послуг електронної пошти можна встановити спеціальні програми – поштові клієнти. Найпопулярніші: Outlook Express, The Bat!, Opera Mail, Netscape Messenger.
Основні функції електронної пошти:
- підготовка тексту листа;
- прикріплення до листа окремих файлів;
- відправка повідомлення одному адресату чи групі;
- перевірка орфографії;
- отримання, зберігання та впорядкування по папках електронні листи;
- автоматичне додавання електронного цифрового підпису;
- інформування користувача про надходження нових листів;
- пересилання отриманих листів іншим адресатам;
- цитування тексту отриманого листа;
- формування та використання адресної книги;
- шифрування/дешифрування листів;
- включення запиту на підтвердження факту отримання листа адресатом.
Переваги веб-пошти:
- доступ до скриньки з будь-якого ПК;
- кореспонденція в повному обсязі зберігається на сервері;
- для доступу до скриньки використовується будь-який браузер;
- отримання додаткових послуг сервера;
- OnLine-підтримка системою допомоги.
Переваги поштового клієнта:
- швидкий вхід до скриньки без необхідності в авторизації при кожному вході;
- можливість використання необмеженої кількості поштових скриньок одночасно (навіть, якщо вони зареєстровані на різних поштових серверах);
- додаткові функції для захисту від спаму та вірусів.
Недоліки веб-пошти:
- значний час (в порівнянні) для перегляду та збереження прикріплених файлів;
- при тривалому невикористанні скриньки її буде видалено зі всіма листами та вкладеннями;
- в деяких Інтернет-магазинах та аукціонах забороняється реєстрацію з веб-пошти;
- на деяких поштових серверах до кожного листа автоматично кріпиться реклама;
- сервер може помилково відправити деякі листи до Спаму.
Недоліки поштового клієнта:
- для доступу до скриньки необхідне встановлення поштового клієнта;
- для використання кожної поштової скриньки попередньо необхідно налаштувати доступ до неї (параметри протоколів, авторизацію, цифрові підписи, захист від вірусів та спаму і т.д.);
- обмеження в роботі безкоштовних поштових клієнтів (кількість поштових скриньок, обмеження об’єму прикріплених файлів).
Пересилання електронних листів між сервером електронної пошти та комп’ютером клієнта називається доставкою пошти. Для доставки пошти використовуються два протоколи: POP3 та SMTP. POP3 (Post Office Protocol version 3) – визначає правила пересилання поштових повідомлень від поштового сервера до комп’ютера користувача. SMTP (Simple Mail Ttansfer Protocol) – визначає правила пересилання поштових повідомлень від комп’ютера користувача до поштового сервера або між поштовими серверами.
Структура електронного листа: Залоговок листа; Тіло листа; Прикріплені файли.
Основні властивості електронних листів:
- Кодування
- Важливість
- Прочитаний
- Наявність вкладення
Етикет електронного листування:
- починайте лист з привітання, завершуйте підписом;
- при зверненні до особи, з якою особисто не знайомі, назвіть себе;
- не надсилайте в листах неперевірені дані без посилання на їхнє джерело;
- намагайтесь не допускати граматичних помилок;
- обов’язково зазначайте тему свого листа;
- не пишіть весь текст листа великими літерами;
- не зловживайте позначкою високої важливості;
- уникайте в листах реклами та оголошень (якщо вони не є предметом обговорення);
- цитуйте лист, на який відповідаєте;
- стискайте прикріплені файли (на деяких серверах існують обмеження у розмірах прикріплень);
- повідомляйте адресата, які файли прикріплено до листа (для запобігання вірусам);
- в діловому листування уникайте використання смайликів.
Правила безпеки при електронному листуванні
- НІКОЛИ не відкривайте прикріплені файли, отримані в листах від невідомих осіб;
- не повністю довіряйте вмісту отриманих повідомлень;
- не відповідайте на листи, що приходять від незнайомих осіб;
- не наводьте у листах приватні дані про себе чи свою родину (навіть знайомим);
- нікому не повідомляйте пароль від поштової скриньки.
Матеріал взято з сайту: http://school20-kab208.at.ua/publ/informatika/10_klas/10_klas_elektronna_poshta/2-1-0-84
Комментарии
Отправить комментарий